En el marc de la bústia participativa de Dones Juristes contra la publicitat sexista, aquest Nadal hem engegat una campanya específica contra els regals i les joguines sexistes i hem ratificat que tot i les campanyes institucionals i la bona feina d’alguns fabricants y publicistes que han posat en marxa campanyes igualitàries, s’ha avançat molt poc en publicitat de joguines, més aviat els indicadors apunten que ha hagut un augment dels anuncis de joguines sexistes [1].
La publicitat continua reproduint una narració i un discurs de gènere; des de la secció de joguines de El Corte Inglés al catàleg de Playmobil, es presenten les nenes com a princeses, cuidadores, amb carrets de bebè, cuinetes, rentadores i aspiradores, o bé com a fades encantades, això sí, tot en rosa, el món en rosa, amb un ideal de cos poc realista, i impossibles codis estètics, mentre que els nens es representen com a super herois, guerrers, soldats, conduint cotxes, construint, inventant…
El joc és el principal instrument d’aprenentatge; les joguines transmeten valors i les representacions publicitàries són fonamentals per a la infància; el problema no són les joguines sinó una part de la societat, fabricants i publicistes, que segueixen reforçant idees profundament sexistes sobre els rols que les nenes i els nens han de desenvolupar a la societat.
Tenim molta feina per davant, cal generar una consciència igualitària i crítica amb el sexisme i fomentar el joc sense exclusions de gènere; hem de fomentar la llibertat en la diversitat, no hi ha joguines, ni colors, ni comportaments masculins ni femenins; algunes nenes no volen ser princeses i alguns nens no volen ser bombers.
[1] Instituto Andaluz de la Mujer, Informe Campaña navideña de juegos juguetes 2016)